In dit lessenpakket worden de woordsoorten herhaald a.d.h.v. liedjes van #Likeme. Om de lange lesdagen te doorbreken, mag er na enkele oefeningen geluisterd worden naar één van de liedjes. In de remediëringsoefeningen wordt er gewerkt met leesfragmenten uit jeugdboeken. Enkele oefeningen zijn online uitgewerkt en samengevoegd op een zelfgemaakte Weebly.

Doelstellingen

Leerplandoelen

  • (Katholiek onderwijs) 14 De leerlingen verwerven inzicht in diverse aspecten van het taalsysteem: klanken, woorden, zinnen, teksten, betekenissen, spelling, interpunctie. (woordsoorten: zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, lidwoord, werkwoord, voornaamwoord en telwoord)
  • (GO!) 2.9 De leerlingen gebruiken het inzicht in de belangrijkste regels en kenmerken van het Standaardnederlands als taalsysteem ter ondersteuning van hun communicatieve handelingen. (woordsoorten: zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, lidwoord, werkwoord, voornaamwoord en telwoord)

Lesdoelen

  • De leerlingen kunnen woordsoorten (zelfstandig naamwoord, lidwoord, bijvoeglijk naamwoord, werkwoord, voornaamwoord en telwoord) aanduiden in diverse songteksten en literatuurteksten. (inzicht en vaardigheid)
  • De leerlingen kunnen het enkelvoud, meervoud en het verkleinwoord geven van een zelfstandig naamwoord. (kennis en inzicht)
  • De leerlingen kunnen de trappen van vergelijking geven. (kennis)
  • De leerlingen kunnen een tekst schrijven met minstens 5 bijvoeglijke naamwoorden. (inzicht en vaardigheid)
  • De leerlingen kunnen aangeduide woorden benoemen a.d.h.v. de woordsoorten. (kennis en vaardigheid)
  • De leerlingen kunnen het juiste bijvoeglijk naamwoord noteren bij een zelfstandig naamwoord, lettend op het lidwoord (bepaald of onbepaald). (kennis en inzicht)
  • De leerlingen kunnen ontbrekende lidwoorden aanvullen. (kennis)
  • De leerlingen kunnen lidwoorden in twee groepen verdelen (bepaald en onbepaald). (kennis en inzicht)
  • De leerlingen kunnen woordgroepen (lidwoord, bijvoeglijk naamwoord en zelfstandig naamwoord) aanvullen in de vooropgestelde tabel. (kennis en inzicht)
  • De leerlingen kunnen het bepaalde lidwoord geven bij een zelfstandig naamwoord. (kennis en inzicht)
  • De leerlingen kunnen de voornaamwoorden (persoonlijk, aanwijzend en bezittelijk) in een vooropgestelde tabel plaatsen. (kennis en inzicht)
  • De leerlingen kunnen zelfstandige naamwoorden vervangen door persoonlijke voornaamwoorden. (kennis en inzicht)
  • De leerlingen kunnen het juiste bezittelijk voornaamwoord opgeven bij een zelfstandig naamwoord. (kennis en inzicht)
  • De leerlingen kunnen werkwoorden in zowel de tegenwoordige als de verleden tijd vervoegen. (kennis en inzicht)
  • De leerlingen kunnen de telwoorden (hoofdtelwoord, rangtelwoord, bepaald en onbepaald) in een vooropgestelde tabel invullen. (kennis en inzicht)
  • De leerlingen kunnen een recept voor een toverdrank schrijven met 3 hoofdtelwoorden en 3 rangtelwoorden in max. 10 zinnen. (inzicht en vaardigheid)
  • De leerlingen kunnen voorbeelden geven van de woordsoorten (zelfstandig naamwoord, lidwoord, bijvoeglijk naamwoord, telwoord, werkwoord, voornaamwoord). (kennis)
  • De leerlingen kunnen een cover van een boek beschrijven met 3 zelfstandige naamwoorden, 1 bijvoeglijk naamwoord, 4 werkwoorden, 1 telwoord en 2 voornaamwoorden. (inzicht en vaardigheid)

Lesmateriaal

Links

Via deze link kan je de online oefeningen raadplegen.

Gemaakt door Caitlin Proost en Jolien Rens

Contactlerarenopleidingkempen@thomasmore.be