Een handleiding voor leerkrachten om verhaalbegrip in de klas te stimuleren.

Wil jij weten hoe je verhaalbegrip kan stimuleren in de klas? We nemen jullie mee in ons verhaal van de afgelopen maanden. We laten jullie zien wat we hebben onderzocht, wat hieruit is gebleken en geven jullie concrete handvaten om zelf aan de slag te gaan in de klas.

Wij hebben gekozen om te werken rond het verhaalbegrip. Dit is een onderdeel van de KOALA-test. Hier hebben we onderzoek naar gedaan om leraren handvaten te geven om hiermee aan de slag te gaan. Hierdoor zijn we op deze onderzoeksvragen gekomen:

  • Hoe kunnen leraren een krachtige taalomgeving creëren om te werken aan het verhaalbegrip van de oudste kleuters?
  • Hoe wordt er op dit moment bij de oudste kleuters gewerkt aan het verhaalbegrip?
  • Hoe wordt een voorleesmoment op dit moment vormgegeven bij de oudste kleuters?
  • Op welke vaardigheden moeten leraren inzetten bij kinderen om het verhaalbegrip in de klas te stimuleren?

We hebben een interview, observatie, literatuurstudie en vragenlijstafname afgenomen. Uit het deze onderzoeksmethodes konden we afleiden dat de leraren verhalen in verschillende vormen voorlazen, boeken voor verschillende doeleindes gebruikte en dat ze heel wat initiatieven hadden met externen en de lokale bibliotheek. Uit de literatuurstudie hebben we heel wat informatie kunnen halen wat belangrijk is om kleuters tot verhaalbegrip te brengen. Voorbeelden hiervan zijn: herhaling, digitale middelen, de juiste vraagstelling (a.d.h.v. kaders zoals de Taxonomie van Bloom en inferentievragen),… Op deze informatie hebben we ons gebaseerd voor het ontwerp. We hebben de aspecten van de literatuurstudie verwerkt in een lijst met herhalingsmethoden van een boek en een lijst om een goed boek te herkennen. Tot slot hebben we ook drie lesfiches rond drie verschillende boeken gecreëerd.

Projectgroep & partners

Studenten

Nysmans Lien, Lenaerts Celien en Van den Broek Joke

Lerarenopleiders

Eline Bernaerts

Partnerschool of -organisatie

De Duizendpoot Vorselaar

Meer weten?

Elien Sneyers
Verantwoordelijke Onderzoekslab Kleuteronderwijs
T +32 14 56 23 40
E elien.sneyers@thomasmore.be

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.