Resultaten van onderzoekslab

Aansluitend bij het VLINDER-project hebben we een educatief leerpad uitgewerkt via Google Sites voor leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs. De volgende thema’s komen aan bod: weer, klimaat, rekenen met het weerstation, het technische systeem achter het weerstation en biodiversiteit. Verder zijn er ook volgende verdiepingsmogelijkheden aanwezig in het leerpad: hitte-eilandeffect, wolken, klimaatverandering, geavanceerd programmeren, enzovoort. Door middel van de bijhorende werkbundels kunnen de leerlingen hiermee actief aan de slag. Een leerkracht vindt hier ook alle informatie over hoe het VLINDER-leerpad moet worden gebruikt in de klas. Het leerpad is voor iedereen gratis beschikbaar, ook voor scholen die geen weerstation hebben. De inhoud van het VLINDER-leerpad is vakoverschrijdend en er zijn verschillende keuzemogelijkheden zodat het leerpad flexibel in de klas kan worden ingezet.

De Universiteit van Gent wil met een uniek citizen science project, genaamd het VLINDER-project, Vlaamse scholen warm maken om op een zeer concrete manier kennis te maken met het onderzoek over weer en klimaat. ‘VLINDER’ staat voor ‘VLaanderen IN DE weeR!’.
Aan de Universiteit van Gent is al een leerpad ontwikkeld voor leerlingen van de derde graad secundair onderwijs. Om hierbij aan te sluiten kregen wij de opdracht een leerpad voor leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs te ontwikkelen.

Tijdens het project wordt er een weerstation opgesteld op het domein van de campus. De bijhorende onderzoeksvraag die we hierbij formuleerden, luidt als volgt:
‘Hoe kunnen we een vakoverschrijdend lessenpakket opstellen voor de eerste graad secundair onderwijs over weer en klimaat aan de hand van een weerstation op school?’

Literatuurstudie
Uit de literatuurstudie blijkt dat het lessenpakket voor de eerste graad secundair onderwijs moet voldoen aan een duidelijk theoretisch kader. De volgende criteria komen aan bod:
• vakoverschrijdend werken;
• outdoor learning;
• betrokkenheidsverhogende factoren;
– werkelijkheidsnabijheid;
– activiteit.


Het VLINDER-leerpad is zo uitgewerkt dat het voldoet aan die didactische en praktische eisen.


Resultaten
Na het opstellen van de basis van het VLINDER-leerpad hebben we naar enkele contactpersonen de weblink van het leerpad doorgestuurd. Enkele stagementoren en ook de contactpersoon van de Universiteit van Gent waren geïnteresseerd om het VLINDER-leerpad te bekijken en de nodige feedback te geven. De algemene bevindingen van de contactpersonen waren positief. Zij zien het leerpad bruikbaar in verschillende klassen en in verschillende studierichtingen. Ook denken zij dat leerlingen er zelfstandig mee aan de slag kunnen. De contactpersonen gaven ook enkele suggesties die het VLINDER-leerpad in de toekomst kunnen doen groeien, bijvoorbeeld de toevoeging van lesmateriaal voor leerlingen uit de B-stroom.

Leerlingen hebben het leerpad zelf nog niet kunnen uittesten in contactonderwijs of afstandsonderwijs omwille van de coronacrisis.


Conclusie
Aan de hand van de literatuurstudie hebben we duidelijk afgebakend aan welke criteria een vakoverschrijdend lessenpakket voor de eerste graad secundair onderwijs over weer en klimaat moet voldoen. Die criteria komen terug in het VLINDER-leerpad dat we hebben uitgewerkt. We kunnen concluderen dat de leerkrachten het VLINDER-leerpad als een geslaagd project zien met een duidelijk potentieel. Het uittesten van het VLINDER-leerpad in de toekomst door leerlingen zal natuurlijk het echte potentieel bewijzen. Ook de contactpersoon van de Universiteit van Gent was enthousiast over de samenwerking en het eindresultaat. In de toekomst willen zij graag helpen het VLINDER-leerpad te onderhouden en verder te verfijnen.
Het VLINDER-leerpad krijgt zo een veelbelovende toekomst!

Projectgroep & partners

Studenten

Hens Elias, Vandekeybus Lotte, Van Meir Wout & Wuyts Lander

Lerarenopleiders

Hofkens Hilde
Nihoul Renilde

Meer weten?

WOW-BE

Vlinder UGent

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.