Met het project (H)oogverblindend landschap willen wij met leerlingen van de lagere school naar buiten trekken om hen landschappen te leren lezen via educatieve wandelingen.

Weet jij wat een landschap is…? Nee? Dan ben je niet alleen en ben je bij ons aan het juiste adres. Wij hebben een educatief pakket gemaakt waarmee je met leerlingen uit de lagere school aan de slag kunt gaan om landschappen te leren lezen. Met ons educatief pakket ontdek je samen met je leerlingen vier verschillende landschappen in de Voorkempen, namelijk: het kleilandschap, het landschap van Mark en Weerijsbeek, het polderlandschap en het open landschap.

Op vraag van het Regionaal Landschap De Voorkempen hebben wij meegewerkt aan het project (H)oogverblindend landschap. Ons doel hierbij was bestaande pakketten te optimaliseren, zodat leerlingen gericht landschappen leren waarnemen. Vanuit deze doelstelling kwamen we tot volgende onderzoeksvraag.

“In welke mate is het educatief pakket (H)oogverblindend landschap effectief voor het lezen van landschappen bij kinderen in de lagere school?”

Om de bestaande pakketten te optimaliseren , hebben we ons verdiept in een aantal methodieken: effectieve didactiek, outdoor education, de vier brillen van Hendriks en Kloen en storytelling. De educatieve pakketten zijn samengesteld voor vier verschillende landschappen in de Voorkempen. Bij elk van deze landschappen zijn er twee educatieve pakketten geoptimaliseerd: één voor zeven- tot negenjarigen en één voor tien- tot twaalfjarigen. In de pakketten leren de leerlingen kijken naar landschappen aan de hand van een vereenvoudigde versie van ‘de vier brillen van Hendriks en Kloen’. De brillen waarmee de leerlingen aan de slag gaan zijn: de levende bril, de seizoensbril, de tijdsbril/historische bril en de patronenbril. In de pakketten voor de jongste leerlingen werken we met storytelling waarbij Len en Lena de hoofdpersonages zijn. Per wandeling worden ze vergezeld door een dier dat alles van het bijhorende landschap kent. In de pakketten voor de oudere leerlingen worden de inhouden overgebracht aan de hand van een interactieve quiz. Hier zijn Len en Lena de quizmasters. Om de effectiviteit van de educatieve pakketten te onderzoeken, namen wij een toets af bij de leerlingen die deelnamen aan één van onze wandeling. Dit deden we voor, na en één week na de educatieve wandeling. Uit dit onderzoek kunnen we concluderen dat de educatieve pakketten effectief zijn voor het landschapslezen van kinderen uit de lagere school. Immers, het gemiddelde percentage van de afgenomen kennistoets over het landschap stijgt met 33 procent na de wandeling. Eén week na de wandeling zien we een lichte daling van het leerrendement, maar het grootste deel van de leerwinst blijft behouden.

Projectgroep & partners

Studenten

Eline Kegelaers, Gisèle Mariën, Lander Van den Sande, Manon Jacobs

Lerarenopleiders

Lieveke Hellemans

Partnerschool

Regionaal Landschap De Voorkempen
Basisschool Sint-Catharina – Stabroek
Basisschool De Linde – Achterbroek
Basisschool Leonardus – Brecht

Projectwebsite

Regionaal Landschap De Voorkempen: https://www.rldevoorkempen.be/

Meer weten?

Lieveke Hellemans
Verantwoordelijke Onderzoekslab / praktijkonderzoek
T +3214740215
lieveke.hellemans@thomasmore.be

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Onderwijsprojecten

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.