Talentgerichte workshops en een digitaal platform om de verbondenheid tussen leerlingen op ‘t Kiel te verhogen
Om te werken aan de verbondenheid tussen OKAN- en niet-OKAN-leerlingen is er samen met KRAS jeugdwerk beslist om workshops rond verbondenheid, gebaseerd op de pijlers van Spelend Leren, te organiseren voor de leerlingen van KA Hoboken. Door de sluiting van de scholen wegens COVID-19 hebben we deze workshops niet in praktijk kunnen omzetten en zijn we de digitale weg opgegaan. Deze ommekeer
heeft ons de kans gegeven om niet alleen te werken met OKAN- en niet-OKANleerlingen van KA Hoboken, maar we kunnen nu ook onze interactieve website inzetten om te werken aan de verbondenheid tussen alle jongeren op ‘t Kiel. Hierbij worden de leerlingen gestimuleerd om deel te nemen aan verschillende activiteiten om vervolgens hun ervaringen met elkaar te delen. Op de website staan onder meer enkele voorbeeldfiches van de workshop ter beschikking die op aanvraag volledig te verkrijgen zijn. Omdat de website veelzijdig is, kunnen ook de leerkrachten hiermee aan de slag tijdens de lessen. Dit zorgt voor een groter bereik bij jongeren van ‘t Kiel.
Mede door het aantal problematische spijbelaars in de secundaire scholen op ‘t Kiel heeft maar liefst 60% van de Kielse scholieren een schoolse achterstand opgelopen.
Uit schoolbezoeken en een interview met de adjunct-directrice van het KA Hoboken bleek dat het gebrek aan verbondenheid tussen leerlingen, en meer specifiek ook tussen OKAN- en niet-OKAN-leerlingen, hier een belangrijke oorzaak van is.
Hoe kunnen we de Kielse scholieren en leerkrachten helpen om zowel tijdens als na de schooluren te werken aan de verbondenheid tussen de verschillende groepen leerlingen in secundaire scholen op ‘t Kiel?
Met de workshops kunnen de Kielse leerkrachten tijdens de schooluren werken aan de verbondenheid tussen leerlingen uit één of meerdere klassen. Een workshop kan ingevuld worden door een combinatie van verschillende activiteitenfiches. Door die flexibiliteit kunnen ze op verschillende manieren en momenten worden ingezet.
Naast de workshops kunnen de Kielse leerlingen ook via de website werken aan hun verbondenheid. Door een comment achter te laten, te liken en zelf aan de slag te gaan met de interactieve opdrachten kunnen ze hun ervaringen met elkaar delen. Op de website is voor elk wat wils. Zo kunnen jongeren een wereldmuzieklijst beluisteren, ontdekken welk type lezer ze zijn, uitdagende challenges uitvoeren…
Projectgroep & partners
Studenten
Tim Baelemans, Jana de Boer, Bram de Groot & Julie Spooren
Lerarenopleiders
Werner Stijnen
In samenwerking met
De scholen op ’t Kiel
Kras Jeugdwerk
Meer weten?
Interactieve website “’t Kiel connected”.
Samenwerken?
Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.