Word een pro met wijsheid van Prowise
In ons onderzoek zijn we op zoek gegaan naar de meest efficiënte en effectieve methode om het
gebruik van Prowise duurzaam in te kunnen zetten in de klaspraktijk.
Wij onderzoeken verschillende methodieken om een digitale tool te leren kennen omdat we willen
weten welke werkvormen leerkrachten helpen om Prowise effectief en efficiënt te gebruiken ten
einde dat de leerkrachten deze duurzaam inzetten in de gehele klaswerking. Dit onderzoeken we op
vraag van de school. Wij hebben de Toverboom in Geel toegewezen gekregen als partner. Deze
school staat nog aan het begin van hun ontwikkeling in de digitalisering. Ze hebben in februari 2022
drie C-Touch borden aangekocht. Ze geloven in de meerwaarde ervan, maar zijn op zoek naar een
manier om deze functioneel te benutten.
Voor dit onderzoek hebben we samengewerkt met de Toverboom in Geel. Zij maken vanaf februari
2022 gebruik van nieuwe digiborden. Na een gesprek en een online bevraging leerde dit ons dat de
leerkrachten nog aan de start stonden van hun digitale ontwikkeling. We kregen van hen de
uitdaging en digitale tool te selecteren en deze duurzaam in gebruik te maken. Vanuit deze vraag
zijn we ons onderzoek gestart.
Onze eerste stap was het selecteren van een digitale tool die de duurzaamheid kan waarborgen.
Hiervoor hebben we ons gebaseerd op de criteria voor duurzaamheid van Van de Mosselaer, Van
Petegem, van Dijk en Michiels (2012). We maakten een overzicht betreffende de kwaliteiten van
elke tool. Hieruit bleek dat Prowise uitmuntend scoorde op elk criteria.
We onderzochten een methodiek voor het duurzaam gebruiken van Prowise in de Toverboom.
Hiervoor hebben we vier proefmethodieken ontworpen die leerkrachten hebben uitgetest.
Daaropvolgend vulden de leerkrachten een online bevraging in om feedback te geven op de
betreffende proefmethodiek. Vanuit deze resultaten stelden we de meest efficiënte en effectieve
methodiek op.
Onze uiteindelijke methode bestaat uit: een offline handleiding met afbeeldingen en deeltjes tekst
waarin we uitleggen hoe de verschillende functies in Prowise werken. Zo kunnen de leerkrachten
op een eenvoudige manier aan de slag met Prowise. Daarnaast hebben we ook QR-codes die gelinkt
zijn aan instructiefilmpjes toegevoegd. Dit deden we op basis van feedback die we ontvingen in onze
bevraging. Eén op de drie leerkrachten gaf aan nood te hebben aan instructiefilmpjes.
Projectgroep & partners
Studenten
Sien Smets, Joran Swaans, Niel Dekort en Paulien Wouters
Lerarenopleiders
Anke Deckers
Partnerschool
Projectwebsite
https://pawo3012.wixsite.com/toverboom-prowise
Wachtwoord: Toverboom2022
Meer weten?
Anke Deckers
Lerarenopleider
E anke.deckers@thomasmore.be
Lieveke Hellemans
Verantwoordelijke Onderzoekslab / praktijkonderzoek
T +3214740215
E lieveke.hellemans@thomasmore.be
Ook interessant
Samenwerken?
Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.