De openbare bibliotheek voorziet jaarlijks een voorleesmoment voor de vierjarige kleuters van de scholen van Vorselaar. De leraren van de betrokken kleuterklassen gaven aan dat het voorleesmoment niet vernieuwend is. Dit probleem werd de basis van de eerste onderzoeksvraag: “Wat is het effect van een nieuw voorleesproject van de Openbare Bibliotheek Vorselaar op de leraren van de deelnemende kleuterscholen van Vorselaar?”. We ontwierpen een nieuw voorleesmoment en hielden rekening met de aandachtpunten van de betrokken leraren. Na de uitvoeringen met de betrokken scholen kon het effect van het nieuwe voorleesproject worden nagegaan. De leraren waren zeer enthousiast en vonden de extra toevoegingen zoals verkenningsopdrachten en verwerkingsopdrachten voor in de klas, een meerwaarde.

Op vraag van de bibliotheekmedewerkers werd een didactisch kader rond voorlezen in de bibliotheek uitgewerkt. Met het uitwerken van het didactisch kader beantwoordden we volgende onderzoeksvraag: “Aan welke voorwaarden moet het vernieuwd didactisch kader voldoen zodat de bibliothecarissen op een interactieve manier aan de slag kunnen met een prentenboek voor vierjarige kleuters in de Openbare Bibliotheek Vorselaar?”. Aan de hand van bronnen en bevragingen bij andere bibliotheken, werd een kader ontworpen waar bibliotheekmedewerkers mee aan de slag kunnen gaan. Diverse belangen rond voorlezen werden hierin verwerkt.

Projectgroep & partners

Studenten

Maes Charlotte, Peeters Kato en Pelgrims Stien

Lerarenopleiders

Sophie Luyts & Kathelijne Lemmens

Partnerschool of -organisatie

Openbare Bibliotheek Vorselaar

Meer weten?

Elien Sneyers
Verantwoordelijke Onderzoekslab Kleuteronderwijs
T +32 14 56 23 40
E elien.sneyers@thomasmore.be

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.