Wij hebben onderzoek gedaan binnen het Erasmus+ project UTOPIA 2019-1-BE02-KA201-060343. Dit is een samenwerking tussen 7 verschillende landen. Thomas More Kempen is hier ook een belangrijke schakel in, vandaar dat wij als studenten aan dit project hebben mogen meewerken.
Onze onderzoeksvraag luidde als volgt: Wat is de beste manier om lessen te evalueren die ontworpen zijn met het ‘framework’ voor ‘cross-curricular teaching’ in een ‘outdoor’ en/of ‘community-based’ omgeving? Wij hebben verschillende lessen gemaakt aan de hand van het framework van Utopia waarbij we evaluatiemethodes wilden gaan testen. Echter omwille van het Coronavirus hebben we dit niet in de school kunnen uitvoeren en is ons project meer theoretisch geworden.

Outdoor and community based learning

Methode

Normaal zouden wij voor ons onderzoek lessen maken die voldoen aan het framework van Utopia. Deze zouden wij nadien ook uittesten in Windekind, een school in Vorselaar die projectleider is van het Utopiaproject. Door de uitbraak van het Coronavirus konden we dit echter niet meer doen waardoor ons onderzoek vooral theoretisch is en niet praktijkgericht.

We zijn begonnen met het maken van onze lessen aan de hand van de informatie die we vonden in literatuur over “outdoor learning, cross-curricular learning en community-based learning” met behulp van “21st century skills”. Nadien hebben we deze lessen nagekeken aan de hand van het Utopia framework.

We hebben van sommige lessen wel kleine stukken uitgevoerd en gefilmd aan de hand van een action camera met als doel de action camera te testen als een observatietool. De lessen hebben we getest bij broers en zussen van groepsleden die voldeden aan de leeftijdscategorie van de opgestelde lessen.

Materiaal

We hebben buiten het beoordelen van de lessen ook het framework van Utopia beoordeeld. Sommige vragen van het framework zorgden ervoor dat we op een andere manier naar het maken van een les keken. Het framework is een handige tool om achteraf na te kijken of alles, in de mate van het mogelijke, wel aanwezig is in je les. We zijn kritisch geweest naar de vragen toe. Sommige vragen hielpen ons echt in het opstellen van de les, andere waren te moeilijk gesteld of niet relevant voor de lessen die wij gemaakt hebben.

Conclusie

Op onze onderzoeksvraag “Wat is de beste manier om een les te evalueren die is ontwikkeld met het framework voor cross-curricular teaching in een outdoor en/of community-based omgeving?” zijn wij tot een conclusie gekomen dat een action camera niet de enige oplossing is om een les te evalueren. Bij deze vorm van observeren is het belangrijk dat het gefilmde materiaal op een objectieve manier wordt geëvalueerd. Dit kan het beste worden gedaan aan de hand van een opgestelde schaal. De schalen die wij hebben gebruikt zijn de schaal van Laevers en de creativiteit schaal van de Vereniging van Amerikaanse hogescholen en universiteiten. Het is mogelijk om ook andere schalen te gebruiken bij het evalueren, maar dan moet er worden gekeken naar de objectiviteit van deze schaal.  Bij het gebruiken van de schaal moet er tijdens het observeren worden gekeken naar wat je ziet en niet wat je denkt dat je ziet (Wel: de leerling kijkt rond. Niet: de leerling is aan het dromen).

Het is ook van belang om de kennis van de leerlingen te testen. We hebben geconcludeerd dat het belangrijk is niet alleen de kennis te beoordelen maar ook het welzijn en de betrokkenheid van het kind. Deze kan je dan nadien met elkaar vergelijken en zo kan je een betere conclusie trekken uit het leerproces van het kind.  

Meer weten?

Greet Cuyt
Verantwoordelijke Innovaties in onderwijs
T +3214740216
E greet.cuyt@thomasmore.be

Lieveke Hellemans

Lerarenopleider
T +3214740215
E Lieveke.Hellemans@thomasmore.be

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Onderwijsprojecten

Projectwebsite Windekind Utopia

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken? Laat je gegevens achter.