Spel stimuleren

In de Sint-Pietersschool te Mechelen hadden ze het probleem dat de kleuters zowel binnen als buiten niet tot spel kwamen. Wij zijn dan gaan onderzoeken van hoe ze dit al aanpakten en hoe ze het spel stimuleren. We zijn dan gaan zoeken naar mogelijke tips die ze kunnen toepassen om het spel verder te stimuleren.

In de Sint-Pietersschool te Mechelen hadden ze het probleem dat de kleuters zowel binnen als buiten niet tot spel kwamen. Vanuit dit probleem zijn we aan de slag gegaan met de volgende onderzoeksvraag: “Wat is het effect van de stimulans die de leerkrachten van de tweede en derde kleuterklas van de Sint-Pietersschool te Mechelen geven op het spel van de kleuters?”.

Om dit probleem te gaan onderzoeken zijn we in de klas gaan observeren. We zijn gaan kijken naar het spel van de kleuters voor een stimulans. Wat de stimulans was (verbaal of non-verbaal). En wat het effect hiervan is. We merkten dat er 3 mogelijke gevolgen waren na de stimulans namelijk: het spel blijft aanhouden op dezelfde manier, het spel gaat verdiepen aan de hand van de impuls of het spel stopt. We zijn tot de conclusie gekomen dat er in de school de 3V’s (verkennen, verbinden en verrijken) niet voldoende worden toegepast.

Projectgroep & partners

Studenten

Jill Daniels en Roxanne Smouts

Lerarenopleiders

Laure Dewolf

Partnerschool of -organisatie

Sint-Pietersschool Mechelen

Meer weten?

Elien Sneyers
Verantwoordelijke Onderzoekslab Kleuteronderwijs
T +32 14 56 23 40
E elien.sneyers@thomasmore.be

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.