Seksuele veiligheid en verantwoordelijkheid

Het pakket werd ontwikkeld in samenwerking met Isala, een citizenscienceproject van de universiteit Antwerpen dat het taboe rond vaginale gezondheid wil doorbreken. Wij waren dan ook erg enthousiast dat we samen met hen een project rond het thema seksuele opvoeding mochten vormgeven. Het opzet van ons project was een educatief pakket opstellen rond seksuele veiligheid en verantwoordelijkheid voor jongeren van de tweede graad secundair onderwijs. Voor ons was vooral het creëren van een veilig gevoel voor de jongeren een vitaal punt. Hier probeerden we doorheen ons project dan ook op in te spelen.

Voor we aan de uitwerking van ons project begonnen, hebben we een gerichte literatuurstudie uitgevoerd. Dit deden we om onze kennis over wat miste binnen de lessen seksuele opvoeding in het Vlaamse onderwijs bij te schaven. We merkten vooral op dat ondanks de vernieuwingen binnen het onderwijs, de lessen vaak enkel binnen de vakken biologie en/of godsdienst worden gegeven.

Verder kwam ook naar voren dat het praten en lesgeven over seksualiteit en relaties zowel bij leerlingen als bij leerkrachten een gênant gevoel met zich mee kan brengen. Om aan beide punten te beantwoorden, hebben we ervoor gekozen om projectmatig te werken. Dit betekent dat er gewerkt wordt rond een centrale onderzoeksvraag: “Hoe kunnen we als jongeren onderling open en respectvol praten over verschillende aspecten van seksualiteit en relaties, en elkaar ondersteunen bij het nemen van gezonde beslissingen?” binnen een authentieke context. Dit zorgt ervoor dat de inhoud dicht bij de leerlingen staat en dat er vakoverschrijdend kan gewerkt worden. Ook kan er op die manier gewerkt worden aan een vertrouwelijke sfeer binnen de groep.

We beginnen de projectsessie met een aantal spelletjes om een veilig gevoel te creëren bij de leerlingen. Verder maken we ook duidelijke afspraken aan de hand van de Pickasoll-methode van Sensoa. Daarna worden de leerlingen in groepjes verdeeld. Op deze manier werken ze aan de opdrachten bi nnen de verschillende hoeken. Doorheen het werken aan de hoeken maken de leerlingen kennis met bronnen waar ze op latere momenten ook nuttige informatie kunnen terugvinden. Deze informatie houden ze bij in een poster die ze aan het begin van het project ontvangen. De hoeken zijn opgebouwd aan de hand van deelvragen, zoals hieronder opgesomd.

• In hoek 1 “Hoe kunnen we jongeren bewust maken van het bestaan van soa’s en het belang van intieme hygiëne?” creëren de leerlingen een TikTok-filmpje waarin ze correcte informatie delen met hun leeftijdsgenoten. Deze informatie kunnen ze vinden via aangeboden betrouwbare bronnen.

• In hoek 2 “Hoe gebruik je de verschillende voorbehoedsmiddelen correct?”, “Wat is de werkwijze van de verschillende voorbehoedsmiddelen ?”, “Wat zijn de voor- en nadelen van de meest gebruikte voorbehoedsmiddelen?” ontdekken de leerlingen meer over voorbehoedsmiddelen en denken ze na over hun eigen voorkeuren. Dit gebeurt tevens door een koppeling met recent onderzoek over de afname van het gebruik van het condoom en de pil.

• In hoek 3 “Wat zijn de do’s en don’ts van sexting?” leren de leerlingen meer over het onderscheid tussen oké sexting en grensoverschrijdende sexting aan de hand van casussen. Ze maken tevens kennis met de verschillende hoofdrolspelers binnen het sexting verhaal: de sexter, de ontvanger, de toeschouwers, de ouders en de school.

• In hoek 4 “Welke wetten (grenzen) heeft de Belgische regering opgelegd in verband met seksueel overschrijdend gedrag?”, “Welke grenzen stellen de leerlingen zelf op in verband met seksueel overschrijdend gedrag?” spelen de leerlingen een memory en beluisteren ze een podcast om meer te weten te komen over de wetgeving.

Na het hoekenwerk komen de leerlingen weer samen in de grote groep en wordt het spel ‘over de streep’ gespeeld. Vervolgens wordt er naar feedback van de leerlingen gevraagd via een online exit ticket.

Projectgroep & partners

Studenten

Ferre Hooyberghs, Chayenne Maes, Flor Mouling, Jasna Noyens, Laura Willems

Lerarenopleiders

Renilde Nihoul, Hilde Hofkens

Partnerschool of -organisatie

Isala, een citizenscienceproject van de universiteit Antwerpen

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.