Een onderwijsproject door derdejaarsstudenten Lager Onderwijs
Voor het vak ‘Innovaties in het onderwijs’ hebben wij gewerkt rond de thema’s Scratch en (meer)Taal. In samenwerking met Gemeentelijke Basisschool ‘De Vlieger‘ uit Kasterlee hebben we een projectnamiddag programmeren uitgewerkt. Met het project willen wij het leerrendement van analytisch denken bij leerlingen onderzoeken. Dit doen we door een voor- en nameting af te nemen bij twee groepen leerlingen waarvan één groep wel programmeert en één groep niet. Om ons project een plaats te geven in de lagere school hebben we het gelinkt aan leerplandoelen van wereldoriëntatie rond de Europese Unie.
Wij onderzoeken hoe wij een Scratch-aanbod op maat kunnen aanbieden voor alle leerlingen, in een zesde leerjaar, rekening houdend met verschil in taalniveau/achtergrond omdat we willen weten hoe wij leerlingen zelfstandig en gedifferentieerd kunnen laten werken met Scratch met als doel het leerrendement van het probleemoplossend denken van alle leerlingen te verhogen.
Meer informatie? Check de website van deze projectgroep onderaan de pagina.
Projectgroep & partners
Studenten
Jorn Bols, Bert Claes, Yana Laeveren & Laura Van Gestel
Lerarenopleiders
Daniëlle Schuurmans
Partnerschool
Gemeentelijke basisschool De Vlieger in Kasterlee
Projectwebsite
Interesse in dit project? Bezoek de projectwebsite voor meer informatie én uitgewerkt lesmateriaal!
Meer weten?
Danielle Schuurmans
Lerarenopleider
T +3214740287
E danielle.schuurmans@thomasmore.be
Greet Cuyt
Verantwoordelijke Innovaties in onderwijs
T +3214740216
E greet.cuyt@thomasmore.be
Ook interessant
Samenwerken?
Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken? Laat je gegevens achter.