Wat is het project ‘Schoolcoaches’?

Het project ‘Schoolcoaches’ waarvoor we een ontwerponderzoek hebben uitgevoerd, kaderde binnen een groter project, namelijk ‘Lier voor Taal’. Schoolcoaches in Lier zijn vrijwilligers die meertalige gezinnen aan huis begeleiden bij schoolse zaken. Voor hen hebben we een meetinstrument ontworpen om de willingness to communicate (WTC) bij meertalige kinderen en de thuisbetrokkenheid bij ouders te kunnen evalueren. Daarnaast hebben we een brochure met voorbeeldsessies en materialen uitgewerkt die de schoolcoaches kunnen gebruiken tijdens hun begeleiding.

Waarom kozen we voor dit project?

Het project ‘Schoolcoaches’ sprak ons aan, omdat we als laatstejaarsstudenten in de Educatieve Bachelor in Lager Onderwijs van de Thomas More hogeschool in Vorselaar, elk zelf na school een kind begeleidden met ‘Leren Thuis Leren’. De vraag van ‘Lier voor Taal’ om voor het project ‘Schoolcoaches’ ondersteunende materialen te ontwikkelen, sloot dan ook mooi aan bij onze eigen ervaringen. Zo ondervonden we zelf dat de begeleiding van onze eigen LTL-kinderen niet altijd vlot verliep vanwege de taalbarrière. In samenspraak met de projectcoördinator van ‘Lier voor Taal’ stelden we de volgende onderzoeksvraag op: ‘Hoe kunnen schoolcoaches van vzw Arktos gezinnen met een migratieachtergrond ondersteunen om de thuisbetrokkenheid van de ouders en de willingness to communicate (WTC) van de lagereschoolkinderen met betrekking tot het Nederlands bevorderen?’

Wat hebben we gedaan?

We kozen ervoor om eerst een literatuurstudie te doen, waarin we de begrippen ‘willingness to communicate’, ‘competentiegericht leren’ en ‘thuisbetrokkenheid’ onder de loep namen. Op basis van het heuristisch model voor taalleren van MacIntry, Clément, Dörnyei & Noels (1998) ontwierpen we drie vragenlijsten die als meetinstrument kunnen dienen voor de WTC: één voor het kind, één voor de ouders en één voor de schoolcoach. Het vernieuwende aan onze vragenlijsten is dat ze zowel focussen op persoonlijke variabelen als op situationele variabelen in het taalleerproces, daar waar andere onderzoeken zich gewoonlijk op een van de twee soorten variabelen focussen. Bovendien had ons onderzoek lagereschoolkinderen als doelgroep, wat een extra uitdaging vormde om de lijst begrijpelijk te maken. De vragenlijsten die we ontwierpen, kunnen door de schoolcoach worden ingezet om de beginsituatie van het kind in kaart te brengen en om vervolgens de evolutie in WTC te meten. Bij de vragenlijsten ontwierpen we een handleiding met korte uitleg over het gebruik van de lijsten en praktische tips om de taalbarrière bij de afname te overbruggen. Daarnaast ontwikkelden we een uitgebreide brochure om de schoolcoaches te ondersteunen tijdens hun begeleidende sessies. Naast een casus en uitgewerkte voorbeeldsessies bevat de brochure concrete materialen die de schoolcoach rechtstreeks kan inzetten zoals taalleerbingo’s, groeikaarten, stappenplannen en actieplannen. De brochure is geïnspireerd op het taalleerkader van Jan Strybol, lector aan de Ugent. Aanvullend werkten we een compacte folder uit, waarin de principes voor taalleren in klare taal worden uitgelegd. Mocht u graag meer informatie willen hebben of de materialen willen bekijken die we hebben ontworpen, neem dan een kijkje op onze projectwebsite.

Projectgroep & partners

Studenten

Evelien Grooten, Astrid Holmstock, An Laeremans, Celine Meeuwsen, Gitte Thys, Jolien Van den Bruel, Stien Van Herle en Lore Verwimp

Lerarenopleiders

Elena Schutjes

Partnerschool

Lier voor taal Schoolcoaches (vzw Arktos)

OCMW Stabroek

Projectwebsite

Interesse in dit project? Bezoek de projectwebsite voor meer informatie én oefeningen!

Meer weten?

Wouter Diels
Lerarenopleider
E wouter.diels@thomasmore.be

Greet Cuyt
Verantwoordelijke Innovaties in onderwijs
T +3214740216
E greet.cuyt@thomasmore.be

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Onderwijsprojecten

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.