Outdoor education

We hebben samengewerkt met de basisschool Sint-Calasanz te Nijlen. Het praktijkprobleem van ons onderzoek was: te weinig ontwikkelingsdomeinen van het Zill waren aanwezig op de speelplaats en de betrokkenheid van de kleuters was aan het dalen op de speelplaats.

Het schoolteam zag dat de kleuters inventief waren met de bestaande materialen en dit leidde tot risicovol spel. We hebben gewerkt rond het thema outdoor education, dit is een belangrijk punt in de visie van de school. We hebben voor ons onderzoek een doel voor ogen gesteld namelijk: wij willen graag een krachtige leeromgeving creëren op de speelplaats zodat er meerdere ontwikkelingsdomeinen aanbod komen die leiden tot betrokken spel. We zijn voor ons onderzoek aan de slag gegaan met 2 onderzoeksvragen:

  • Hoe kunnen we meerdere ontwikkelingsdomeinen aan bod laten komen op de speelplaats van de basisschool Sint – Calasanz in Nijlen?
  • Wat is het effect van het toevoegen van ontwikkelingsdomeinen aan de speelplaats van de basisschool Sint – Calasanz in Nijlen op de betrokkenheid van kleuters?

Dit hebben we onderzocht door te observeren, het te bestuderen van een interne tekst bron en de leerkrachten te bevragen.

Conclusie

Uit het onderzoek kunnen we concluderen dat er een stijging is op drie domeinen: de krachtige leeromgeving werd van binnen meer naar buiten getrokken, een stijging van de betrokkenheid van de kleuters van 3,49 naar 4,47 op 5 en de ontwikkelingsdomeinen zijn van 7 ontbrekende domeinen naar 0 ontbrekende domeinen gegaan.

Projectgroep & partners

Studenten

Jana Balus, Virginie Verpoorten, Zoë Bruylants en Eline Mastbooms.

Lerarenopleiders

Laure De Wolf

Partnerorganisaties

Basisschool Sint-Calasanz, Nijlen.

Meer weten?

Wouter Diels
Lerarenopleider
E wouter.diels@thomasmore.be

Greet Cuyt
Verantwoordelijke Innovaties in onderwijs
T +3214740216
E greet.cuyt@thomasmore.be

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Onderwijsprojecten

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.