Outdoor education: speelplaats
We hebben samengewerkt met bassischool Heieinde te Vosselaar. Het praktijkprobleem is dat er momenteel veel kleuters op een kleine speelplaats moeten spelen. Ze willen de krachtige leeromgeving van in de klas naar buiten brengen, waarbij de kleuters zelfstandig kunnen spelen. Hierbij willen ze het zelfontdekkend leren centraal plaatsen.
De school ervaart moeilijkheden om de ontwikkelingsdomeinen van binnen naar buiten op de speelplaats te brengen. Het thema van ons onderzoek is Outdoor education. Voor het onderzoek hebben we een interview afgenomen bij de directrice, een enquête bij de leerkrachten, een literatuurstudie uitgevoerd en de kleuters tijdens de speeltijden geobserveerd. Het resultaat van ons onderzoek is dat we de speelplaats vergroot hebben, om zo extra materiaal toe te kunnen voegen waardoor alle ontwikkelingsdomeinen aan bod komen.
Het onderzoek
Om tegemoet te komen aan het praktijkprobleem, hebben we het volgende onderzoeksdoel opgesteld: ‘de krachtige leeromgeving op de speelplaats van basisschool ‘Heieinde’ optimaliseren waarbij alle ontwikkelingsdomeinen op een georganiseerde manier aan bod komen’.
Zo zijn we gekomen tot de onderzoeksvragen: ‘Hoe kunnen we de krachtige leeromgeving op de speelplaats van basisschool ‘Heieinde’ optimaliseren zodat alle ontwikkelingsdomeinen op een georganiseerde manier aan bod komen?’, ‘Wat verstaan de leerkrachten van de basisschool ‘Heieinde’ onder een krachtige leeromgeving?’, ‘In welke mate zijn de ontwikkelingsdomeinen op de speelplaats van basisschool ‘Heieinde’ momenteel aanwezig?’, ‘Hoe kunnen we de onderbelichte ontwikkelingsdomeinen op de speelplaats van basisschool ‘Heieinde’ aan bod laten komen?’ en ‘Welke organisatorische aanpak is nodig om de verschillende ontwikkelingsdomeinen op de speelplaats van basisschool ‘Heieinde’ aan bod te laten komen?’
Het onderzoek
Voor het onderzoek hebben we een interview afgenomen bij de directrice, een enquête bij de leerkrachten, een literatuurstudie uitgevoerd en de kleuters tijdens de speeltijden geobserveerd. Het resultaat van ons onderzoek is dat we de speelplaats vergroot hebben, om zo extra materiaal toe te kunnen voegen waardoor alle ontwikkelingsdomeinen aan bod komen.
Projectgroep & partners
Studenten
Marissa De Ryck, Ine Frederickx, Emilie Gilis en Merel Schoenmakers.
Lerarenopleiders
Laure De Wolf
Partnerorganisaties
Basisschool Heieinde Vosselaar
Meer weten?
Wouter Diels
Lerarenopleider
E wouter.diels@thomasmore.be
Greet Cuyt
Verantwoordelijke Innovaties in onderwijs
T +3214740216
E greet.cuyt@thomasmore.be
Ook interessant
Samenwerken?
Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.