Educatieve wandelingen voor kleuters 

Voor het project ‘(H)Oogverblindend Landschap’ werkten we samen met het Regionaal Landschap De Voorkempen Vzw. We werkten vier pakketten uit, aan de hand waarvan kleuters leren om een landschap te beleven.

Met ons praktijkonderzoek wilden we streven naar een zo hoog mogelijke leerwinst, waarbij de oudste kleuters een landschap leren beleven. De onderzoeksvragen die we vooropgesteld hebben, zijn: “Hoe kan het lespakket ‘(H)oogverblindend Landschap’ ervoor zorgen dat er een hoge leerwinst ontstaat bij de oudste kleuters, die maakt dat ze een landschap leren beleven?” en “Wat hebben leraren nodig om het lespakket ‘(H)oogverblindend Landschap’ te kunnen overbrengen aan de oudste kleuters?”. 

Om op onze onderzoeksvragen een antwoord te bieden, voerden we een bronnenonderzoek uit, namen we een vragenlijst af en deden we observaties. Hieruit konden we concluderen dat herhaling, outdoor (naar buiten trekken) en storytelling de belangrijkste elementen zijn om een hoge leerwinst te bekomen.

Leraren hebben voldoende achtergrondinformatie over landschappen nodig om deze leerstof over te brengen aan de oudste kleuters. Uit onze observaties bleek dat er een hoge betrokkenheid was tijdens het gebruik van de educatieve pakketten. De pakketten liggen klaar voor gebruik. Trek erop uit met uw kleuters!

Projectgroep & partners

Studenten

Amber Bartels, Dina Brion, Sara Jacobs 

Lerarenopleiders

Laure Dewolf & Laura Dewinter

Partnerschool

Regionaal Landschap De Voorkempen Vzw

Projectwebsite

(H)Oogverblindend landschap

Meer weten?

Elien Sneyers
Verantwoordelijke Onderzoekslab Kleuteronderwijs
T +32 14 56 23 40
E elien.sneyers@thomasmore.be

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.