Aan de slag met outdoor education
Wij voerden een praktijkonderzoek uit voor basisschool ‘De Zevensprong’ te Brecht rond het thema outdoor education. Outdoor education heeft heel wat voordelen: het verbetert de concentratie van kinderen, hun sociaal-emotioneel welzijn, hun creativiteit, enz.
De leraren van de vier- en vijfjarigen ervoeren het creëren van een rijke leeromgeving in het gemeentepark naast de school als een uitdaging. In dit praktijkonderzoek wilden we daarom onderzoeken hoe we de leraren kunnen inspireren tot het vormgeven van een rijke leeromgeving in het gemeentepark. Hieruit ontstond de eerste onderzoeksvraag: “Wat is de reden dat de organisatie van vrij spel door de leraren van de vier- en vijfjarigen van ‘De Zevensprong’ te Brecht buiten anders verloopt dan binnen?”.
Onze tweede onderzoeksvraag ging als volgt: “Hoe kunnen de leraren van de vier- en vijfjarigen van ‘De Zevensprong’ te Brecht tijdens vrij spel in het gemeentepark voor een rijke leeromgeving zorgen?”. We verzamelden gegevens door de leraren te bevragen aan de hand van diepte-interviews en een vragenlijst. Verder deden we een bronnenonderzoek.
We konden hieruit concluderen dat vrij spel buiten anders verloopt door verschillende factoren en dat leraren bij het creëren van een rijke leeromgeving in het gemeentepark aandacht moet besteden aan verschillende zaken.
Projectgroep & partners
Studenten
Rani Van de Water, Maïté Jacobs en Lien Van de Velde
Lerarenopleiders
Laure Dewolf & Laura Dewinter
Partnerschool
Meer weten?
Elien Sneyers
Verantwoordelijke Onderzoekslab Kleuteronderwijs
T +32 14 56 23 40
E elien.sneyers@thomasmore.be
Ook interessant
Samenwerken?
Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.