Het weer

Het is een workshop rond het weer voor de eerste graad B-stroom. Het is een workshop die uit verschillende delen bestaat en waarbij leerkrachten zelf kunnen bepalen welke delen ze graag met hun leerlingen zouden doen.

Deze workshop is uitgewerkt na een onderzoek over welke didactische elementen van essentieel belang zijn om een project voor natuur en ruimte te realiseren in de B-stroom.

Er wordt in deze workshop rekening gehouden met volgende zaken: levensechte leer- en leef omgeving Dit doen we door het spel van extreem weer bij goede weeromstandigheden buiten te laten plaatsvinden (outdoor learning). Bij het spel rond extreem weer proberen we de afstand tussen theorie en praktijk zo klein mogelijk te houden door te werken met concrete en visuele voorbeelden die aansluiten bij de werkelijkheid. Leerlingen gaan hierbij actief aan de slag. De leerlingen maken zelf weerinstrumenten met behulp van een stappenplan. Deze weerinstrumenten worden buiten geplaatst en kunnen gebruikt worden om weergegevens te verzamelen. De leerlingen presenteren ook zelf een weerbericht. Als extra opdracht maken de leerlingen een weerfoto die ze dan doorsturen naar de VRT. Misschien is hun weerfoto dan ’s avonds wel te zien tijdens het weerbericht.

De doelen van de basisgeletterdheid voor de digitale competenties komen aan bod doordat leerlingen digitale media en toepassingen gebruiken om te creëren en te participeren. In het onderdeel ‘Weergegevens verzamelen’ werken de leerlingen met de website wow-meteo.be. Hierop gaan ze informatie over de verschillende weergegevens aflezen van de laatste dagen. Ook in het deel ‘Weerbericht presenteren’ gaan de leerlingen zelf op zoek naar gegevens over het weer in een stad om hiermee dan een weerbericht samen te stellen en later te presenteren. Interesse wekken In de oriëntatiefase tonen we goede en slechte voorbeelden van een weerbericht. Nadien presenteren de leerlingen hun eigen weerbericht. De leerlingen presenteren het weerbericht van een plaats naar keuze. Ze kunnen dus kiezen om het weerbericht te presenteren van een plaats waar ze bijvoorbeeld al op vakantie zijn geweest of waar er familie woont.

Het spel extreem weer zorgt voor een grote motivatie bij de leerlingen doordat ze actief aan de slag mogen gaan op een werkelijkheidsnabije plattegrond van hun schoolomgeving waarin ze verschillende oplossingen rond extreem weer moeten toepassen. In het spel van extreem weer krijgen de leerlingen op het einde van hun opdracht, nadat ze verschillende oplossingen hebben toegepast op de plattegrond, een feedbackformulier waarin staat hoeveel levens ze gered hebben, hoeveel SDG’s ze behaald hebben, of de bevolking tevreden is en hoeveel geld ze nog over hebben. De leerlingen presenteren zelf een weerbericht en krijgen op voorhand de evaluatiecriteria te zien zodat ze weten wat er van hen verwacht wordt. Ze moeten er ook voor zorgen dat hun weerinstrumenten goed en nauwkeurig worden gemaakt want anders zullen hun resultaten ook niet juist zijn.

De leerlingen spelen een spel rond extreem weer. Ze werken ook vaak per twee zodat ze elkaar kunnen motiveren om goed te werken. We proberen de leerlingen ook zoveel mogelijk te laten doen zoals het maken van de weerinstrumenten, weergegevens zelf verzamelen, een weerkaart maken, weerbericht presenteren, weerfoto maken en een spel spelen.

Nuttige link: https://sites.google.com/view/onderzoekslab-thema-weer?usp=sharing

Projectgroep & partners

Studenten

Evert Swerts, Marie Van Looveren, Sam Tops en Sven Janssens

Lerarenopleiders

Renilde Nihoul, Hilde Hofkens

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.