In dit lespakket is een online leerpad over energieomzettingen in technische toepassingen voorzien. Hierbij worden volgende onderdelen behandeld:

  • Machines zetten energie om in bewegingsenergie.
  • Elektrische energie geleverd door batterijen.

Doelstellingen

Vormingsdoelen

  • De leerlingen zien in dat energieomzettingen in hun dagdagelijkse leven plaatsgrijpen. Ze beseffen dat ze dagelijks met natuurwetenschappen in contact komen, bijvoorbeeld met hun smartphone. Ze zien dat energieomzettingen niet iets “modern” is, maar dat het bij oudere “technologie” zoals molens ook plaatsgrijpt.
  • De leerlingen beseffen dat zijzelf ook energieomzettingen doen als ze eten en bewegen

Leerplandoelen

  • B64 (eindterm 19, AD 5-7-8): De energieomzettingen weergeven in technische toepassingen.

Lesdoelen

  • De leerlingen kunnen uitleggen wat de energieomzetting is die plaatsvindt in gegeven voorbeelden (molen, motor).
  • De leerlingen kunnen de gelijkenissen en de verschillen tussen de energieomzetting van een verbrandingsmotor en het menselijk lichaam geven.
  • De leerlingen kunnen de energieomzettingen die in een batterij plaatsvinden geven.
  • De leerlingen kunnen de polen van een batterij (+ en – ) juist aanduiden op een tekening.
  • De leerlingen kunnen een knoopcel correct benoemen als ze een afbeelding zien.
  • De leerlingen kunnen de energieomzettingen die plaatsvinden in een rekentoestel, smartphone, elektrische auto en zaklamp weergeven.

Lesmateriaal

Links

Via deze link komt u terecht op het digitale leerpad.

Gemaakt door Matthias Nuyens

Contact: lerarenopleidingkempen@thomasmore.be