Dit onderzoek kwam tot stand in partnerschap met basisschool De Bosbes in Oostkamp. Zij beschikken over een grote boszone op school met vele spelmogelijkheden, maar merkten tegelijkertijd dat de peuters hier niet tot rijk spel kwamen. Dit praktijkprobleem was dan ook de start van ons onderzoek.

Het overkoepelende thema waarrond wij aan de slag gingen, is outdoor education. Met ons praktijkonderzoek wilden we te weten komen welke soorten spel er typerend zijn bij de jongste kleuters in een outdoor omgeving. Hierbij onderzochten we welke mogelijkheden de boszone al biedt om tot rijk spel te komen bij de jongste kleuters. Met rijk spel bedoelen we spel waarbij optimale ontwikkelingskansen en spelmogelijkheden geboden worden. We stelde dan ook de volgende onderzoeksvragen op: (1) Welke mogelijkheden biedt de boszone om tot rijk spel te komen voor de jongste kleuters? en (2) Welke soorten spel zijn typerend voor de jongste kleuters in een outdoor omgeving?

Om data te verzamelen ter beantwoording van de eerste onderzoeksvraag, hebben we bij onze partnerorganisatie een bevraging gedaan alsook observaties in de boszone. Voor onze tweede onderzoeksvraag gingen we aan de slag met een bronnenonderzoek. We concludeerden dat de boszone voor de peuters nog te onbekend was, waardoor er weinig structuur te zien was voor de peuters. De peuters krijgen vele kansen om vrij te spelen in de boszone, maar uit ons bronnenonderzoek stelden wij vast dat de rol van de leraar minstens even belangrijk is als het vrij spel.  

Projectgroep & partners

Studenten

Traudl Christiaens, Michelle Craens en Rune Roodhooft 

Lerarenopleiders

Laure Dewolf & Laura Dewinter

Partnerschool

Basisschool De Bosbes te Oostkamp

Meer weten?

Elien Sneyers
Verantwoordelijke Onderzoekslab Kleuteronderwijs
T +32 14 56 23 40
E elien.sneyers@thomasmore.be

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.