Project ‘Lezen op school’
Het project ‘Lezen op school’ voerden we uit samen met partnerschool Andromeda te Deurne. Het praktijkprobleem binnen deze school richtte zich op de verwerking van taal en begrijpend luisteren binnen activiteiten. Omdat wij hierin graag wilden ondersteunen, hebben we leesactiviteiten vormgegeven op vlak van begrijpend luisteren. Begrijpend luisteren omvat leesplezier, leesmotivatie, leesgedrag, leesbegrip, enz. Aan de hand van de leesactiviteiten wordt er ook gewerkt aan de vijf leessleutels voor effectief begrijpend lezen van de Vlor.
Ons praktijkonderzoek heeft tot doel om het taalaanbod bij de kleuters van de tweede kleuterklas in de school Andromeda te Deurne te stimuleren. De twee onderzoeksvragen waarop we een antwoord wilden bekomen, gaan als volgt: (1) Waaraan moeten de taalactiviteiten voldoen om de kleuters te stimuleren op het vlak van leesmotivatie en begrijpend luisteren?, en (2) Wat is het effect van de vernieuwende taalactiviteiten op de taalvaardigheid van de kleuters?
Om deze onderzoeksvragen te beantwoorden, zijn we data gaan verzamelen, met name via een bronnenonderzoek en observaties van verschillende taalactiviteiten die werden uitgevoerd door de klasleraar (onderzoeksvraag 1). Daarnaast voerden we diepte-interviews uit met de klasleraar (onderzoeksvraag 2).
We kunnen concluderen dat er een duidelijk effect was van onze leesactiviteiten op de leesmotivatie van de kleuters, alsook een verhoging van hun taalvaardigheid en begrijpend luisteren.







Projectgroep & partners
Studenten
Caroline Plessers, Maud Dillen en Nanou Daems
Lerarenopleiders
Elien Sneyers
Partnerschool
Projectwebsite
Meer weten?
Elien Sneyers
Verantwoordelijke Onderzoekslab Kleuteronderwijs
T +32 14 56 23 40
E elien.sneyers@thomasmore.be
Ook interessant
Samenwerken?
Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.