Kaartspel voor leerkrachten

Het is als leerkracht niet altijd makkelijk om signalen van verminderd mentaal welzijn in de klas te herkennen, laat staan hierop te reageren. Dit spel is ontwikkeld om leerkrachten handvaten te geven en in een veilige omgeving hierover na te denken. Speel het kaartspel en zoek samen met collega’s naar een gepaste aanpak voor reële casussen rond mentaal welzijn.

Als leerkracht kom je vaak in contact met leerlingen die zich niet zo goed in hun vel voelen. Maar… Hoe herken je dit én hoe reageer je hier gepast op? Dit zijn twee aspecten die essentieel zijn voor de bevordering van het mentale welzijn van de jongeren.

Om een antwoord te formuleren op de onderzoeksvraag zijn er diverse wetenschappelijke artikels geraadpleegd. Vanuit deze theorie is het idee van het kaartspel ontstaan. Het was noodzakelijk om de informatie tot bij de leerkracht te krijgen op een zo praktijk gericht mogelijke manier. Casussen werden in diverse scholen verzameld en zijn dus allemaal echt gebeurd. De voorbeeld oplossingen die op de achterkant staan zijn ontwikkeld vanuit de theorie en in samenwerking met leerlingenbegeleiding en een kinderpsychologe.

Downloadbaar spel

Projectgroep & partners

Studenten

Annemie Bossaerts, Miel Vermeiren, Tomas Boels, Stéfane Raeymackers, Anouch Proost

Lerarenopleiders

Anne Mariën

Partnerschool of -organisatie

Githo Nijlen

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.