Werken rond instructies

Vanuit de koalatest merkte de school dat er laag gescoord werd binnen het onderdeel instructies begrijpen. De school wou hiermee aan de slag gaan en kleuters al van jongs af aan meer ondersteuning bieden om hier later beter op te kunnen scoren.

Op de koalatest werd er laag gescoord op het onderdeel instructies begrijpen. Wij zijn op onderzoek gegaan hoe leerkrachten hierop kunnen inzetten. Hoe kunnen de leerkrachten van kleuterschool de Smiskens inzetten op het geven van duidelijke en gedifferentieerde instructies binnen klassikaal begeleide activiteiten in een superdiverse context bij de jongste kleuters?

Methode: interview met Logopedie Lingua, focusgesprek met leerkrachten kleuterschool De Smiskens, observatie (leerkracht en kleuters). Conclusies: wij kunnen concluderen dat we kleuters meer kunnen ondersteunen in het begrijpen van instructies door in te zetten op het werkgeheugen. Uit onderzoek is gebleken dat je instructies op diverse manieren kan geven. Het is belangrijk om stapsgewijs te beginnen en dus eerst enkelvoudige instructies aan te bieden met eventuele visualisatie, later kunnen deze instructies meervoudig worden. Ook is het van belang dat je gaat differentiëren in de grootte van je groep. Leraren kunnen instructies klassikaal aanbieden, maar ook in groep en individueel. Ook kunnen de leerkrachten instructies aanbieden door middel van pre-teaching. Materialen: Toolbox.

Nuttige link: logopedie lingua

Projectgroep & partners

Studenten

De Beuckelaer Silke, Groenendyk Vanessa en Wangen Axelle

Lerarenopleiders

Eline Bernaerts

Partnerschool of -organisatie

De Smiskens Turnhout

Meer weten?

Elien Sneyers
Verantwoordelijke Onderzoekslab Kleuteronderwijs
T +32 14 56 23 40
E elien.sneyers@thomasmore.be

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.