Dit lesmateriaal helpt je een dag in te richten in het teken van solidariteit en/of de schepping van de aarde. De tweede graad maakt ofwel een grote wandeling met lunch op locatie of een kortere wandeling en bekijken in de voormiddag een educatieve film. Alle films passen in het thema solidariteit en de schepping van de aarde. De leerlingen van de derde graad gaan een dag als vrijwilliger aan de slag of maken een educatieve, solidaire excursie.

Doelstellingen

Leerplandoelen

ROOMS-KATHOLIEKE GODSDIENST tweede graad ASO (Thomas katholiek godsdienstonderwijs)

Terrein ‘Inspiratiebronnen’ – terreindoelen

  • 3 Uitleggen hoe inspiratiebronnen tot verandering en/of engagement aanzetten (begrijpen).

Terrein ‘Inspiratiebronnen’

  • Pluraliteit/Context 129: Vormen van verstilling, bezinning, gebed.
  • Christelijk geloof/Traditie 135: Onze vader.
  • Identiteit/Leerling 142: Vriendschap en solidariteit.
  • Identiteit/Leerling 143: Zin vinden, zoeken, ontvangen, geven.
  • Christelijk geloof/Traditie 135: Onze vader.

ROOMS-KATHOLIEKE GODSDIENST tweede graad BSO (Thomas katholiek godsdienstonderwijs)

Terrein ‘Inspiratiebronnen’ – terreindoelen

  • 3 Voorbeelden geven van inspiratiebronnen die tot verandering en/of engagement aanzetten (begrijpen).

Terrein ‘Inspiratiebronnen’

  • Pluraliteit/Context 129: Vormen van verstilling, bezinning, gebed.
  • Christelijk geloof/Traditie 135: Onze vader.
  • Identiteit/Leerling 142: Vriendschap en solidariteit.
  • Identiteit/Leerling 143: Zin vinden, zoeken, ontvangen, geven.
  • Christelijk geloof/Traditie 135: Onze vader.

ROOMS-KATHOLIEKE GODSDIENST derde graad ASO (Thomas katholiek godsdienstonderwijs)

Terrein ‘Samenlevingsopbouw en inspiratie’ – terreindoelen

  • 6. Uitdrukken wie of wat hen inspireert en appelleert tot samenlevingsopbouw.

Terrein ‘Samenlevingsopbouw en inspiratie’

  • Pluraliteit/Context 311: Utopie – ideologie.
  • Pluraliteit/Context 314: Betekenis en doel van arbeid.
  • Christelijk geloof/Traditie 319: Arbeid als roeping.
  • Identiteit/Leerling 328: Medemenselijkheid.
  • Identiteit/Leerling 331: Ecologische voetafdruk.

ROOMS-KATHOLIEKE GODSDIENST derde graad BSO (Thomas katholiek godsdienstonderwijs)

Terrein ‘Samenlevingsopbouw en inspiratie’ – terreindoelen

  • 6. Uitdrukken wie of wat hen inspireert en appelleert tot samenlevingsopbouw.

Terrein ‘Samenlevingsopbouw en inspiratie’

  • Pluraliteit/Context 311: Utopie – ideologie.
  • Pluraliteit/Context 314: Betekenis en doel van arbeid.
  • Christelijk geloof/Traditie 319: Arbeid als roeping.
  • Identiteit/Leerling 328: Medemenselijkheid.
  • Identiteit/Leerling 331: Ecologische voetafdruk.

Lesmateriaal

Gemaakt door Carolien Van Dael

Contact: lerarenopleidingkempen@thomasmore.be