Lier voor taal

Het project Lier voor taal wil aan de hand van buitenschoolse taalstimulerende activiteiten anderstalige kinderen en jongeren in contact brengen met het Nederlands.

De stad Lier wil via het project ‘Lier voor taal’ inzetten op het stimuleren van de Nederlandse taal bij anderstalige kinderen en jongeren. Ze wil dit bereiken door het aanbieden van taalstimulerende buitenschoolse activiteiten, zoals bijvoorbeeld Stadslab, Leeswereld Junior, Speelotheek, … Maar hebben deze activiteiten wel een effect op de taalverwerving? En hoe kunnen de activiteiten nog meer taalstimulerend gemaakt worden? Met deze vragen kwam de organisatie Lier voor taal bij ons terecht. Nadat we het project hebben leren kennen, waren we erg gemotiveerd om met dit onderzoek aan de slag te gaan.

We zijn ons onderzoek begonnen met een literatuurstudie waarbij we ons verdiept hebben in taalstimulering. Aan de hand van die literatuurstudie hebben we ontdekt dat er drie taalverwervingsconcepten nodig zijn om een nieuwe taal te verwerven, namelijk taalattitude, taalleermotivatie en communicatiebereidheid. Met die concepten in ons achterhoofd hebben we een enquête, kijkwijzers en een vragenlijst opgesteld voor de begeleiders van de activiteiten en de anderstalige kinderen. Na de afname van de enquête en de vragenlijst en het uitvoeren van observaties zijn we aan de slag gegaan met de resultaten. Deze hebben we verwerkt in grafieken om een goed zicht te krijgen op de verschillende concepten. Uit de grafieken blijkt dat de taalstimulerende buitenschoolse activiteiten bijdragen aan de drie taalverwervingsconcepten. Op basis van de literatuurstudie en de resultaten van ons onderzoek hebben we een brochure ontwikkeld. In de brochure staan tips en tricks om de buitenschoolse activiteiten nog meer taalstimulerend te maken. De tips zijn opgedeeld in zes categorieën: algemeen, reflecteren, taalsteun, visualiseren, welbevinden en feedback. Deze kunnen we ophangen aan de volgende kapstokzin: Altijd rijke taal vinden wij fijn!

Projectgroep & partners

Studenten

Belène Pelckmans – Dion Kies – Jana De Ceuster – Jill Dillen – Lien Van den Broeck – Marte Surkyn – Merel Vercauteren – Nick Stroobants – Stephany Werleman – Sylvie De Caluwé

Lerarenopleiders

Evelien Noyens

Partnerschool

Lier voor taal – Steven Van Daele

Meer weten?

Evelien Noyens
Lerarenopleider
eveline.noyens@thomasmore.be@thomasmore.be

Lieveke Hellemans
Verantwoordelijke Onderzoekslab / praktijkonderzoek
T +3214740215
lieveke.hellemans@thomasmore.be

Ook interessant

Lerarenopleiding Kempen

Onderwijsprojecten

Samenwerken?

Is je interesse gewekt en wil je met ons samenwerken?
Laat je gegevens achter.