In het thema ’75 jaar Tweede Wereldoorlog’ maken de leerlingen kennis met verschillende aspecten uit de Tweede Wereldoorlog. Ze ontdekken hoe deze oorlog verliep (in België), wat er voor en tijdens de Jodenvervolging gebeurd is, hoe men propaganda voerde en nog veel meer. Daarbij ligt er ook een focus op oorlogen die vandaag de dag aan de gang zijn. Lessen Muzische Vorming geven dit thema mee vorm.

Ontwikkeld door: Silke Nevelsteen

Doelstellingen

  • Historische tijd:
    • 3.7 De leerlingen kennen de grote periodes uit de geschiedenis en ze kunnen duidelijke historische elementen in hun omgeving en belangrijke historische figuren en gebeurtenissen waarmee ze kennis maken, situeren in de juiste tijdsperiode aan de hand van een tijdband.
    • 3.9. De leerlingen tonen belangstelling voor het verleden, heden en de toekomst, hier en elders.
    • 3.8 De leerlingen kunnen aan de hand van een voorbeeld illustreren dat een actuele toestand, die voor kinderen herkenbaar is, en die door de geschiedenis beïnvloed werd, vroeger anders was en in de loop der tijden evolueert.
  • ICT:
    • 4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
    • 7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
  • Leren Leren:
    • 1 De leerlingen kunnen losse gegevens verwerven en gebruiken door ze betekenis te geven en te memoriseren.
    • 2 De leerlingen kunnen op systematische wijze verschillende informatiebronnen op hun niveau zelfstandig gebruiken.
    • 3 De leerlingen kunnen op systematische wijze samenhangende informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken.
    • 6 Houdingen en overtuigingen De leerlingen kunnen op hun niveau leren met: – nauwkeurigheid; – efficiëntie; – wil tot zelfstandigheid; – voldoende zelfvertrouwen; – voldoende weerbaarheid; – houding van openheid; – kritische zin.
  • Sociale vaardigheden:
    • Domein relatiewijzen:
      • 1.2 De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen.
      • 1.5 De leerlingen kunnen bij groepstaken leiding geven en onder leiding van een medeleerling meewerken.
      • 1.7 De leerlingen kunnen zich weerbaar opstellen naar leeftijdsgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn.
    • Domein samenwerken: 3 De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine.

Lesmateriaal

Links

  • Deze link brengt je naar de instructiefiches en het nodige materiaal voor dit thema.

Contactlerarenopleidingkempen@thomasmore.be