Lezing
Jongeren in de grootstedelijke context groeien op in conflicterende leefwerelden. De mismatch tussen de straatcultuur, schoolcultuur en thuiscultuur is voor vele van hen een geleefde realiteit. Dit brengt verschillende uitdagingen met zich mee in de maatschappij en in het onderwijs.
Het is daarom belangrijk om stil te staan bij de grondslag van de verschillende afwijkende gedragingen en problematische interacties met deze jongeren binnen de schoolse context. In het kader van een herstel voor een pedagogische match, wordt er een pleidooi gemaakt voor een mentale en praktische switch binnen het onderwijs.
In deze sessie komen aan de hand van specifieke casussen, de verschillende maar ook botsende normen tussen de thuis-, straat- en schoolcultuur naar boven. Het doel is om het problematische gedrag te herkennen en om inzicht te krijgen hoe je binnen de school meer impact kunt hebben op jongeren.
Spreker
Youcef Naimi is docent aan CEAPIRE, een expertisecentrum voor preventie en sociale veiligheid.
Hij studeerde arabistiek en islamologie en gebruikt deze kennis om jongeren in kwetsbare situaties te begeleiden, met name in het kader van deradicalisering en ‘safe spaces’ – plekken waar jongeren samenkomen om maatschappelijke vraagstukken te bespreken.
Daarnaast geeft hij vormingen aan verschillende overheidsinstanties, zoals de politie en penitentiaire inrichtingen, maar ook aan het jeugdwerk en het onderwijs. In het onderwijs richt hij zich vooral op het belang van de pedagogische mismatch die jongeren kunnen ervaren en de impact daarvan op hun schoolloopbaan.
Praktische info
We organiseren de onderwijscafés ter plaatse op onze campus van Thomas More in Vorselaar. We ontvangen je graag vanaf 19.30 uur in het campuscafé. De lezingen starten rond 20.00 uur. Tijdens en na de lezing is er de mogelijkheid tot vragen stellen aan de sprekers. Napraten kan altijd.
- 19u30 – 20u00 | Campuscafé
- 20u00 – 21u30 | Lezing
- 21u30 | Campuscafé